Jag länkar fredagar!

Ett inlägg med olika gott, kul, allvarligt och onödigt jag hittat i veckan. Trevlig helg!

Hittepå vs bitter vardag

Den ganska habile reklamkreatören Mikael Andersson tjockisfikar och köper nya torkarblad till sin asiatiska svennekombi under en vanlig helg i hemstaden Göteborg.

Bloggfrossas Mikael Andersson har skrivit ett eget Min helg-reportage efter att inspirerats av härrrliga designgubben Johan Lindeberg. Sjukt kul. Läs inlägget här.

Må bra bara

När ni skippar sockret kommer ni bli chockade överhur otroligt mycket mat ni kan äta! På riktigt! Så lova mig att aldrig banta/svälta/dieta mer. Det ska vara gött att leva, mår du bra så gör du antagligen redan rätt.

Att må bra är väl meningen med livet ändå? Att banta är inte meningen med livet, jag har testat. PT-Pejv har både en bra filosofi och blogg med massa tips för att må bra, bland annat ett inlägg om att vara sockerfri i 15 dagar. Jag ska testa detta när jag slutat amma. Läs PT-Pejvs inlägg här.

Familjeangelägenheter

Terapeutens lösning på våra problem var att jag (JAG) skulle sänka ribban för hur rent hemmet egentligen behövde vara. Samt att jag faktiskt borde ”ställa upp” mer på lite husfridssex, för att göra sambon nöjd.

Amanda sa upp sig som familjens projektledare och berättar öppet om sona upplevelser. Den här parterapeuten tar ju ändå hem priset som tidernas sämsta, kan de inte åka dit för sånt. Dålig service om en går ifrån sessionen och mår sämre.

Har du chansen att slippa undan ansvar så tar du den per automatik. Fram till den dagen barnet står ensam kvar på skolgården för att projektledarföräldern inte påminde dig om att hämta tidigare.

Ammande mammor jobbar dygnet runt. Nonstop. Länge. Att bajsa 1 timme bakom låst dörr är svårt. Att ta lika mycket ansvar och initiativ känns kanske självklart innan man blir en familj, men ta det inte för givet. Det är inte så lätt att leva upp till. Läs Amandas krönika här.

Mikroplaster

Mikroplaster är jäkligt läskiga miljöbovar alltså. Mikroplaster är små plastpartiklar som finns i olika typer av vanliga produkter såsom tandkräm, peelingcreme eller duschtvål.

I veckan delades en bra lista över produkter med och utan mikroplaster i mina flöden. Listan med bra och dåliga produkter hittar du här. 

Trickfilmat

Jag minns första gången jag såg en sån där trickmålning, det var på Sergels Torg i Stockholm. Jag är barnsligt förtjust, ja. Detta är som det, fast modernt. Jag orkar inte.

Kläder som växer med barnen

Inspirerande och så sjukt fina barnkläder. Ja tack!

Kurs i kroppsacceptans

I den här kursen, som baseras på The Body Project, kommer du att få vägledning i tre saker. För det första kommer du att få hjälp att genomskåda dina egna kroppshetsande tankar och beteendemönster. För det andra kommer du att kartlägga vilka sociala koder som förstärker dina tankar och slutligen göra en plan för hur du kan börja bryta dina egna mönster. Den här kursen riktar sig till alla som känner sig begränsade av sin kroppsuppfattning, oavsett kön eller ålder.

Jag har redan haft fetångest inför både babysim och sommarnakenheten, så jag signade upp mig per omgående.

Odla ketchuptomater

Våren är här. Jag har gått bananas på sticklingar och snart kommer jag nog vilja sätta frön. Hittade en bra grej på Annika Leones blogg. Via Heinz sajt kan man få frön så att man kan odla ketchuptomater. Jag tänkte testa!

 

Kommentera

