Varför ska jag ha dåligt samvete när jag äter?

Jag är trött på body shaming och food shaming. Varför ska jag ha dåligt samvete för det jag äter?

Senast: SvD och Food Pharmacy delar ett recept på raw-morotskaka på Facebook med kommentaren ”njut av fikastunden med gott samvete”. Jag gillar Food Pharmacy och filosofin bakom livsstilen med den friska tarmfloran. Jag tycker det låter vettigt och har tagit till mig en del. Men så skuldbeläggs vi inte kan hålla oss till ”det tillåtna” och jag blir påmind om att det är en hörnsten i bantningsmetoder och livsstilsdieter. 

På LCHF-forumen på Facebook är det värst, men även i ViktVäktar-häftena och Lifesum-appen är det svårt att slippa bantningshetsen. 

Bäst är det i forumen som är skapade ur andra perspektiv – gemensamma intressen som löpning och kvinnor som tar hand om varandra. Det finns inget mer peppande än att läsa om framgångar i spåret och människor som hjälper istället för att påpeka svagheterna. Om det kunde kombineras med bra kostval så skulle jag köpa det direkt. 

Kommentera

