”Man kan säga att 16-åringar måste gå ner i vikt”

Kan man säga till en 16-årig tjej att hon är för tjock och måste gå ner i vikt för att prestera bättre?

– Ja, det kan man säga. Allting handlar om hur man säger det hur man tolkar det, men ja det måste man kunna säga.

– Det gäller att vara försiktig med hur man uttrycker sig när det gäller konditionsträning, speciellt på damsidan. Tyvärr är det många som har fått ätstörningar. Men jag hade ingen aning om att det gick så här långt för Sarah då jag slutade i UIK efter den där säsongen.

Ur en artikel jag läste i SVT Nyheters app. 

Det handlar om en fotbollsspelare som fått ätstörningar som präglar livet efter att en fystränare uttalat sig om hennes kropp, att den inte presterar tillräckligt pga fett. Hon är 16 år. 

Jag får så ont i magen när jag läser detta. Ångesten kommer återigen krypande längst ryggraden och biter sig fast i brösthöjd. 

Vi är många som lever med ätstörningar, lindriga som allvarliga. Flera av oss har med oss dåliga erfarenheter från ungdomsåren och idrotten, jag från tiodansvärlden. Ibland blir kraven snudd på mobbing. 

Ätstörningar är inte ett tecken på svaghet, det är en konsekvens av samhällets orimliga krav på perfektion som präglat många hårt. Gör dig själv medveten. Det gäller inte att vara försiktig, det gäller att acceptera allas olikheter, oavsett om de mäter upp till dina ideal eller ej. Det gäller att se när någon gått för långt. 

Döm inte. Säg inte ”shit va smal du blivit” eller ”du tränar för mycket”. Fråga istället hur läget är, hur någon mår, hur dagen sett ut, vilka de träffat. Du får svar om du lyssnar. Stötta och var närvarande om du är orolig. 

Jag hoppas denna person aldrig mer får ett uppdrag som innebär att han har möjlighet att påverka en annan persons framtid igen. 

Kommentera

