Februarifoton: 26. Nåt blått

Mina sängkläder jag sover i just nu är gråblåa. De är från HM och kostar 199 kr. Men strunt i det!

För den stora frågan är hur jag ska klara mig utan mina februarimornar. Idag gick jag upp 9.15 (!) efter 2 timmars skönsömn ensam i dubbelsängen. På tisdag är sista dagen då vi är 2 hemma pga min sjukskrivning och då är de tidiga mornarna åter. 

Först vill jag klargöra att min första upplevelse av att vara sjukskriven är frustration. Mentalt innebär sjukskrivning lika mycket ”semester” som att ta ut föräldradagar och vara hemma med barn. För mig har begränsningen inneburit att det har malt en massa i huvudet och jag har känt mig oförmögen. Då har jag bara opererat vänster hand och varit sjukskriven i 4 veckor. Tackålov behöver jag inte mer. 

Tiden som bara går är svårast. Att vara hemma och ta hand om barn tar tid i sig. Min grundregel för att kunna ta mig utanför dörrn är att jag själv är klar 1 timme innan vi måste gå. Den timmen behövs ofta pga blöja, gråt eller mat. Eller  till mamman. Nu när jag är hemma men inte har kunnat göra det vanliga pga hand så bara kryper det i mig. Jag är bra på att göra och fixa. Jag är dålig på att be nån annan göra och fixa för att själv bara stå och titta på. 

Men en bra – och stärkande – fördel med att vara sjukskriven och hemma samtidigt som en föräldraledig pappa är att jag fått sovmornar. E och H har i snitt gått upp vid 7, och jag har fått ligga kvar ett par timmar till. Jag älskar det. Och jag kommer att sakna det. 

Hänger på Onekligens februarigrej och postar ett foto om dan hela februari.

Kommentera

