Föräldraskap

”Ni kanske ska slappna av och bara vara föräldrar.”

Tjuvlyssnat. En mamma sitter i väntrummet på BVC och pratar i telefon. Hon pratar med någon inom vården, jag är ganska säker. Hon berättar om ett möte hon och hennes partner haft angående ett av sina barn. Hon pratar om en utredning för barnet, och vilka alternativ som finns. Hon förklarar hur barnet är och agerar i olika sammanhang. Hon är uppgiven. 

Hon har haft kontakt med någon inom vården som säger till henne att det inte finns någon mer de kan göra och att de ska slappna av och bara vara föräldrar. De är helt ensamma. 

Personen på andra sidan luren lyssnar och säger nåt kvinnan håller med om. ”Det är det enda vi vill”, säger hon. ”Ja, ja. Precis. Ja.” Hon får medhåll och bekräftelse. 

Jag sitter och lyssnar på detta rätt ogenerat. Jag kan inte låtsas som att jag inte ser och hör den här mamman. Jag hoppas att hennes son får den hjälp han behöver. Och så hoppas jag att ingen någonsin, i sin oro för sitt barn, får höra:

”Ni kanske ska slappna av och bara vara föräldrar.”

Kommentera

