1 månad, 1 vecka, 1 dag

Jag har varit mamma i 1 vecka, 1 månad och 1 dag. Det har varit en bra mammadag idag. Började med en promenad på 40 minuter hem till min bästa vän som också är föräldraledig. Vi fikade, lunchade och delade på en chokladmousse, sen gick jag hem på 40 minuter igen. Det var nog första gången jag kände nåt som ens liknar det jag sett framför mig som föräldraledig. Och det var alldeles alldeles underbart. 

Västerbron måndag förmiddag sista oktober
Jag ❤ Västerbron
Små bebisar går igenom utvecklingssteg och E har tagit det första nu. Läser man i Babygruppens app Gravid & Baby så står det ungefär såhär:

Utvecklingssteg 1

En mångd instryck kommer både inifrån och utifrån. Världen förändras snabbt och det kan vara förvirrande och skrämmande.

De olika sinnena mognar snabbt. Ämnesomsättningen och matsmältningen förändras. Barnet fokuserar med blicken och gråter med riktiga tårar.

Barnet är i stort behov av trygghet och kräver mycket uppmärksamhet. Barnet kan gråta och skrika mer när det ska sova.

Barnet behöver tröst, närhet och värme. Prata och sjung med barnet, och låt det äta när det vill. Ni kan inte skämma bort barnet så var inte oroliga.

Barnet kan se på 30 cm avstånd. Redan nu har barn preferenser så testa nya lekar och aktiviteter.

Perioden varar från en enstaka dag till en vecka.

Vi läser lite och sjunger det jag minns från min barndom. Jag hittar också på, det kan se ut och låta lite hursom.

Just nu har vi svårt med sömnen och närhet är superviktigt. Jag är trött som en bebismamma brukar och längtar till sömn som varar längre än 2 timmar. 

Kommentera

