Mammamånad

Mamman
Fulselfies är ett av föräldraledighetens många nöjen.
Nu har jag varit mamma 1 månad. Livet ser onekligen annorlunda ut, men kanske inte riktigt på det sätt jag föreställt mig innan E föddes. Saker jag funderat över såhär långt är bland annat:

Jag njuter nu. Under hela graviditeten fick jag höra ”passa på å njuuut nu innan han kommer”. Jag förstår fortfarande inte hur en graviditet är mer njutningsfull än mammalivet, även om mammalivet är sjukt tufft ibland. Nu kan jag äta/dricka det mesta och röra på mig igen, det har jag längtat efter mest. Nån som vill förklara graviditetshärligheten för mig?

Förlossningar går inte i arv. Jag har alltid fått höra att jag ”är gjord för att föda barn” (zzz…) och typ trott att det är självklart att allt blir typiskt sk normalt. Det blev inte som jag föreställt mig eller som för någon av de andra kvinnorna i min släkt. Det blev omfattande, tumultartat och tufft och det tog ett dygn. 

Livet efter förlossningen. Den största chocken för mig är återhämtning, fysiskt och psykiskt. Jag kommer att få jobba på envist med kroppen och kläderna jag köpte att ha efter graviditeten får vänta. Huvudet och tankarna kunde jag aldrig föreställa mig skulle ta sån plats. Tufft. 

Sömnen. Att barnlösa/barnfria inte vet vad tröttma är kan jag nu med hjälp av  empiriska studier visa att det är den största myten. Tröttman är en individuell känsla som inte går att jämföra mellan människor. Så personer utan barn kan visst vara lika trötta som personer med barn. Skillnaden för mig ligger inte i tröttman, den ligger i återhämtningen som känns åtkomlig just nu. 

Och att vila extra mycket innan barnet är ute funkar inte, så låt oss skippa det för de som vill. 

Barnvagn i hiss
Tjusningen med livet med barn mitt i stan är inte förknippat med hissåkande.
Kommentera

