Hur framställs gravida kvinnor i preggotidningar?

På en av mina favoritbloggar Baking Babies finns ett inlägg med samma rubrik som här: Hur framställs gravida kvinnor i preggotidningar?

Siffrorna och slutsatserna som lyfts i inlägget är störda:

– 38% av all reklam handlade om utseenderelaterade produkter, 85% av dessa handlade om graviditetsrelaterat utseende.

– De fysiska förändringar som kroppen genomgår under en graviditet är något som behöver fixas till eller ordnas upp.

– 18 % av alla bilder i tidskrifterna framställde gravida kvinnor på ett sexualiserat sätt.

Under graviditeten kämpade jag med det faktum att jag inte ägde min egen kropp. Att bebis tagit över kontrollen och behövde min kropp för att växa var svårt men såklart ok. Att andra, nära och okända, tyckte att det var ok att kommentera och dömma ohämmat var ännu svårare och helt galet men sant.

Mycket tyder på att det kommer fortsätta nu såhär post-graviditet. Jag har redan fått frågan om jag kommit tillbaka till formen, då hade det gått ca 2 veckor. Jag antar att jag får skärpa mig nu och se till att mitt kejsarsnittssår läker fortare så att jag kan börja springa milen inom kort. Fast iof, banta kan jag ju börja göra redan nu. Skönt. 

Kommentera

