Saker jag kanske kommer ångra att jag sagt och saker jag vill hålla på

Innan man går igenom någonting så går det ju inte att förstå vad det innebär och hur det känns. Inga konstigheter varken när det gäller att springa en mil, ställa upp i en talangjakt eller föda barn/vara förälder.

Nu sitter jag här och väntar på att få komma in till BB på SÖS och sätta igång min förlossning. Den här väntan känns längre än någon av de 2 veckor jag gått över tiden. Det lämnar en del utrymme för att tänka på saker. En typiskt sån sak är allt som sagts (läs: jag sagt) om förlossning och föräldraskap fram till idag.

  1. ”Jag ska alltid prioritera att måla naglarna”. Detta ska jag ha sagt för ett gäng år sen, det fick jag påtalat av 2-barnsmamma och kompis i början av min graviditet. Det hade nog stört lite. Jag ångrar att jag sa det, även redan innan jag blev gravid faktiskt.
  2. ”Jag ska aldrig tvinga mina vänner äta middag/kalasa med mig kl 17 varje gång vi ska ses.” Detta kommer jag tvinga mig själv komma ihåg pga ego.
  3. ”Man går inte i bredd med barnvagnar, så är det bara.” Detta står jag fast vid för alltid. MEN! Jag till viss del vill ge igen för alla de gånger jag fått stanna upp under min graviditet pga andra – alltså barnvagnslösa kontorsmänniskor – inte kan låta bli att gå bredvid varandra. De hastar fram så pass att de inte ens märker om de råkar komma åt en gravidkropp på vägen dit de ska.
  4. ”Jag kommer ha barnvakt råtidigt för att man måste vara sig själv också.” Här ger jag mig själv utrymme att omvärdera uttrycket råtidigt. Nu vill jag inget annat än att träffa och hänga med min son.
  5. ”Jag ska inte förvänta mig att de som vill träffas ska komma till mig.” Sanningen är att när man blir förälder så har man andra förutsättningar. Problemet är att de förutsättningarna är mina, ingen annans, och därför ska andra inte behöva anpassa sig till mig. Så många gånger som jag som jag fått höra att ”det blir enklast om du kommer hem till oss”. Sant, men det blir inte roligast varje gång. Det här vet jag att jag kommer att behöva kämpa med, men säger jag det högt så blir det svårare att ge upp inför det.

Bonus: saker jag fått höra som jag gärna vill utmana irl:

  • ”Du kommer inte vara sugen på vin i början”. Hmm…
  • Den förväntade paniken på folk i mammagrupp. Värt att ge det en chans ändå.

Det blir spännande detta.

Kommentera

