Vecka 41 +4

Eller vecka 40 +12. Jag har gått över 12 dagar. Senast torsdag är det dags för förlossning. Jag räknar med att det blir just på torsdag pga bebis inte visar tecken på att komma tidigare. 

Det är tufft att gå över tiden. Jag tycker synd om mig själv och vill gärna höra att det är synd om mig. Det gör det liksom lättare i denna kraftkamp mot kroppen att höra att andra förstår och att de gärna hjälper till.

Det som inte hjälper är ungefär det som Nina Åkestam förklarar i ett inlägg på Facebook nyligen. Hon har fått sitt barn och skriver om småbarnslivet, att det är coolt med tufft, och att hon ofta får höra att ”det är så härrrligt också”:

”Det blir också bättre av att prata med andra och få tips och råd. Men är det nåt man aldrig behöver, så är det att andra berättar för en hur man borde känna.”

”Jag förstår att den som säger så säkert bara vill hjälpa till och vara lite positiv. Men den som verkligen vill underlätta gör det genom att lyssna, oavsett vad som sägs.”

Konkret för mig så innebär det att Heja! och Kämpa! och ”Du är så stark!” och ”Du kommer inte komma ihåg detta sen när det är över” är toppen. Likaså tips om saker att äta och göra för att få tiden att gå eller förlossningen att komma igång. Oavsett om sakerna faktiskt hjälper eller inte så gör tipsen det. Att prata om saker som händer efter graviditeten är också bra. Pga ”inre målbild”, som profylaxinstruktören pratade om, är bra. 

Saker jag råder alla till att sluta säga till gravida är att ”det kommer gå så snabbt nu” eller ”det är snart över” eller ”ja men så är det” eller ”du är ju inte gravid så många gånger i livet” eller värst av allt ”Njut nu!”. 

Njuta?! Av?!

Fötter under graviditet
Ett par gravidfötter innan dagens utflykt och den riktiga svullnaden.

Nätterna och knäna är värst. Inför läggdags har jag ofta den där ångesten som man kan känna när man är förkyld eller hostig. Jag vet att jag kommer vakna flera gånger av total obekvämhet och ett sätt att undvika det är att stanna uppe så länge som möjligt. Trots att alla fattar att det bara gör allt värre. 

Knäna är så vätskefyllda att minsta rörelse gör ont. Jag har lidit av knäproblem sen nästan alltid, och blivit behandlad för det i långa perioder, men det här jag upplever nu är ingen lek. Att sätta sig på toan är en pärs.

I en Facebookgrupp jag är med i så fick jag nyss ta del av en förstföderska som skulle bli igångsatt. Hon var lite nervös och sökte stöd i gruppen. Hon fick en tid i Stockholm men när det var dags så fanns det inte plats för henne och hon blev hänvisad till Södertälje. Det skulle innebära en 2 timmars transport till förlossningen. Kostnad för taxi = 1000 kr och det hade hon absolut inte råd med. 

Hennes förtvivlan och rädsla var så tydlig, och reaktionerna på inlägget visar att hon är långt ifrån ensam om att behöva hantera en sån situation. Stödet i gruppen var enormt och allt gick tills slut bra, men att denna kvinna fick lägga energi på den typen av oro istället för förlossningen är förjävligt. Helt jävla oacceptabelt att kvinnor som ska FÖDA BARN får hasta omkring i timmar och spendera dyra pengar. 

Jag och min sambo har valt BB på SÖS, men sen dag 1 har jag varit inställd på att det vore en lyx att få föda där. Exklusivt liksom. 

Jag känner ett motstånd till att skriva detta omåttligt negativa och trötta inlägg. En annans klagomål är det mest ointressanta som finns, men den här gången tillåter jag mig själv. Jag har det jävligt jobbigt. Alla gravida kvinnor bör ges utrymme för att tycka att diverse är jobbigt. 

Nu är det dags för barnmorskan och info om så kallad ”induktion”, eller igångsättning som alla egentligen säger. Hoppas detta får bebis att bestämma sig för att själv bestämma och komma ut tidigare än torsdag. Helst typ nu. 

Kommentera

