Vecka 37

Bebis är ca 46-48 cm lång och väger ca 3 kilo. Mamman har nog krympt ett par centimeter på längden till förmån för måttet på bredden.

Har haft sammandragningar hela morgonen, mer påtagliga än tidigare. Har haft tufft med andningen och har vilat i soffan mest, inväntar den totala rastlösheten som kommer över mig närsom. 

Jag är tung och osmidig. Och less. Den senaste veckan har kroppen och hormonerna tagit överhanden och jag har inga marginaler kvar. Jag är lycklig men samtidigt så blir jag så ledsen stundtals att jag inte tror jag klarar mer. Orsak: hormoner. Jag hatar hormoner. 

Den senaste veckan liknar de som nyligen passerat. Lite mer social dock, har fikat och lunchat med flera av mina nära. Jag har också shoppat till både mig själv och bebis. 

Outfit i  storlek 68. Alla plagg från HM.se.
Outfit i storlek 68. Alla plagg från HM.se.
Häromdan kom jag hem med en påse spontanshopping till mig och insåg att jag köpt ca likadana kläder till mig själv som till bebis. Får väl passa på innan han börjar tycka att jag är pinsam. 

Jag har börjat inse att bebis kan komma snart. Nyligen fick jag höra att en bekant fått sitt barn, och hon låg 2 veckor efter mig. Min bästis födde sin första 2 veckor före BF och jag kom 9 dagar för tidigt. Så idag köpte vi förlossningsbubblet – plus en extra flaska finvin ”så att vi har” – och imorrn börjar vi packa förlossningsväskan. 

Samtidigt är folk noga med att tala om för mig att jag kommer gå 2 veckor över tiden. 

– Det kommer gå så fort nu. 

– Du kommer gå över tiden och bli galen på det.

– Det är snart över. Kämpa!

– Passa på å njut nu. 

djur i filt

Jag har också kännt mig typiskt kreativ och hantverkig. Har testat stickning igen och gillar det så pass att jag fortsätter med det.just stickningen blir inte särskilt snygg iof. Just nu jobbar jag på en egen mobil med djur i filt som kommer bli jättefin.

Symaskin Brother DS-120
Brother DS-120
Det jag ser mest fram emot är att sy. Jag fick nämligen en sprillans ny och drömmig symaskin i för tidig födelsedagspresent av min sambo. Tänk att jag får ha en drömmig symaskin och sambo. 

Vi har så jäkla mycket grejer hemma nu. Känns som att det kommer nåt nytt varenda dag – kläder, skötbord, barnmöbler etc osv. 

Kronan City barnvagn
En Kronan City med liggdel.
Vi har också fått vår vagn, en Kronan City. Den känns riktigt bra. Vi har gjort det lätt för oss och tagit en standard åkpåse, skötväska etc och jag är nöjd med det också. Har fått så många frågor om ”Vilken väska ska ni ha?” och ”Har ni valt åkpåse? Vår va skitsnygg.” NÄR får man koll på sånt? 

Nu börjar jakten på fina grejer att ha på väggarna till bebis möbler. Vi lever alla i samma sovrum så det måste funka även för vuxna, så nu har jag å göra en vecka till. Lagom. 

Kommentera

