Vecka 34

Nu är vi långt in i vecka 34, rättare sagt (33 + 5). Det har varit en vecka utan måsten. Det har behövt vara så. Det har varit tufft och jag har behövt att låta mig själv vara ifred.

I fredags vaknade jag nångång innan kl 7 av en riktigt spänd (och något ond) mage och blöta underkläder. Hade ingen aning om vad som hände och blev lite skrämd. Jag var ute på Fårö, rätt långt ifrån hjälp om det skulle behövas. Vi ringde till förlossningsavdelningen på Södersjukhuset i Stockholm som ville att jag skulle vara uppmärksam på mer vätska och regelbundna smärtor, och att jag skulle ta mig till förlossningen om det fortsatte. Hjälp! 

Vad kunde jag göra? Har aldrig varit gravid tidigare, bara inbillat mig hur saker och smärtor känns så HUR SKA JAG VETA!? Är väldigt dålig på att ”vänta å se” men det var ungefär det jag kunde göra. Så jag avsade mig allt jag lovat andra att göra, gjorde saker i lugn takt, vi åt frukost och packade bilen och så rörde vi oss mot Visby. Att komma över med båtfärjan gjorde mycket för sinnet, jag kände mig mindre stressad. Det kändes bättre under dagen även om jag kände att det är annorlunda nu. Idag åker vi hem från Gotland och det ska bli skönt att komma hem. 

Men nu är bebis lång och stor, och han ska växa mer. Han är 42-46 cm lång och väger nånstans mellan 2,2-2,4 kg. Han får mindre plats i magen och och jag blir mer svullen och tjockare. 

Imorgon är det dags för besök hos barnmorska hos BB Stockholm Kungsholmen. Nu kommer vi få träffa vikarie, blir spännande. 

Kommentera

