Vecka 33

Ny vecka i torsdags! Bebis började veckan med att ge barnmorskan några riktiga smällar när vi var där och hälsade på. Hon skulle ju va där och klämma på magen igen med händer och hjärtljudspryl, då måste man ju få säga ifrån. Integritet hallå?!

Idag är det 53 dagar kvar. Bebis är 40-45 cm och väger ca 2 kilo. Bebis har lagt sig med huvudet neråt men är inte fixerad än. Har hört att det kommer monsterilningar när det händer och det ska inte va så härligt. Barnmorskan visade oss hur vi kan känna huvudet, och det va kool. 

Sambo känner på bebis huvud
Sambo känner på bebis huvud

Mamman, alltså jag, har svårare med aktivitet utan sammandragningar. Har gått på stan de senaste dagarna och får stanna tillåfrån för att magen ska spänna av.

Det jag stör mig mest på just nu är alla som glor. Jag bor i Stockholm så alltså är jag van, vi glor mycket på varandra. Vanligtvis hjälper det att glo tillbaks lite så tycker folk det är skämmigt å kollar bort, men inte nu. Att vara gravid är en övning i bortblåst intergritet och hantering av att folk tycker de har rätt till åsikter om kropp, kläder och sätt. 

Och just nu talar alla om för mig att de sista veckorna kommer gå så fort. Jag undrar när det börjar hända.

Nu ligger jag i soffan och testar om det är här det händer. Vi får väl se. Alla säger att jag ska ”passa på att vila nu för det blir inget sånt sen”. Vet inte hur det ska få tiden att gå fortare eller hur det hjälper mig när bebis är här. Antar att det är en grej man fattar sen, eller säger sen, pga man är förälder. Hoppas det blir utan den vanligt förekommande bitterheten. Kollar in min nya tv-favorit Nils Holmqvist tipslista på SVT Play sålänge. 

Kommentera

