Empati är svenskans finaste ord

Vad är skillnaden mellan empati och sympati? Hittade den här på Facebook idag, en vän till mig delade den. Den är fin och rolig å så, men det var inte det som fastnade mest hos mig. Det är det där folk säger när de inte vet vad de ska säga när du är nere – ”Du har ju iaf…”. Det mest provocerande försöket till tröst som bara leder till

Exempel 1:
– Fan vad stressad jag är över jobbet.

– Du har ju iaf inga barn att ta hand om när du kommer hem på kvällen så du kan ju bara ta det lugnt sen.

Exempel 2:

– Fan vad ledsen jag blir när kollegorna är dumma mot mig.

– Du har iaf kollegor.

Kom igen.

Att jämföra känslor mellan personer med olika förutsättningar är omöjligt svårt. Om inte omöjligt. Hur ska jag veta hur det känns för dig när du är trött, stressad eller hungrig? Det fattar ju vem som helst som ägnar det en tanke att det inte går.

 

Kommentera

