Långledighet + livsvändning = ?

I över 3 1/2 år har jag spenderat en stor del av min yrkesverksamma tid åt att konsumera och producera innehåll om klimat och miljö. Jag har spenderat väldigt många timmar åt att beskriva grön el och kolkraft, plockat isär klimatavtal och sammanfattat dess konsekvenser, lärt mig om miljöpolitik, energipolitik, varför solceller är grejen och lyckats få andra att förstå. Jag har samlat på mig oändliga mängder tips, råd, fakta, måsten kring val jag gör faktiskt har direkt påverkan på mig och min familj. Nu alltså, och inte bara sen. Och att jag bara behöver göra valen en enda gång för att världen (inte bara jorden) ska må MYCKET bättre. Jag kan redogöra för skillnaden mellan miljö, klimat och biologisk mångfald. Jag kan bryta ner för att sen bilda mig en uppfattning och sen föra den kunskapen vidare till andra. Jag kan bidra till opinionsbildning i klimatfrågan. Det kan jag.

Och jag har älskat det. Vilken jävla grej att få göra va? Ha ett jobb där en fråga går från nåt jag är nyfiken på till att vara nåt att ägna ledig tid åt utan att ta betalt (= hobby). Det har varit fantasiskt. Och jävligt jobbigt. Jag är trött.

Det är jobbigt att lära sig. Dels att anstränga sig, men också att engagera sig och förstå mer och gå djupare. Det är skitjobbigt att möta motstånd baserad på okunskap och ovilja och argumentera mot den. Det är det bästa man kan göra för att slipa sina egna argument och bli ännu smartare, jajaja såklart. Men det krävs mycket av en. Och man måste vara inställd på att det ibland är förgäves. Det kommer fortfarande finnas folk som prioriterar den egna bekvämligheten över en vinst för fler. ”Det finns ju redan där så jag kan ju lika gärna…” är i dessa sammanhang inte ett helt ovanligt uttryck. Det är ju oavsett vilken fråga du engagerar dig i – klimat, mat eller delfiner.

Och samtidigt som du vill be mig hoppa ner från den höga hästen så passar jag på att avbryta dig med att säga att jag också gör det. Jag struntar i mycket som egentligen skulle gynna andra, och det på grund av okunskap, ovilja och att jag är bekväm. Inget kan göra allt…etc osv.

Familj och palmer - SnaggletoffenSå står jag här inför en semester och efterföljande mammaledighet. Fram till ungefär nu så har jag tänkt att det ska bli skönt att bryta, släppa och ta mig an det nya. Tills jag inser att förändringen kanske, förmodligen, är inbillad. Jag vet inte alls hur det kommer vara att bli mamma och del av en liten familj. Jag måste ju börja lära mig allt nu för att möta på motstånd och frågor som gör att jag måste vässa mig och bli ännu smartare. Det spelar ingen roll att jag är trött. Det skiter väl han i.

Heja mig! Eller?

Kommentera

