Stockholmskrogar i mitt hjärta

Jag ÄLSKAR att gå på krogen. Japp! Det är värt varenda krona att gå ut, vara bland okända, testa andras mat och bara känna efter. Och när man känner så är Stockholm en fantastisk stad att bo i.

Paradiso

Gamla goda Sjögräs, som ett tag blev den konstiga Angry Diner, har nu blivit Paradiso. Systerkrog till Linje Tio/Tjoget och ett toppenkvartersställe med riktigt bra mat. 

Lilla Ego

En liten pärla alltså! Vill du boka bord får du vara ute i god tid. Har du tur så kan du haffa en dropinplats. Ibland tycker jag de är lite väl effektsökande i menyn, servicen är snicksnackig men bra.

Restaurang Volt

Hit går jag om jag vill ha lyx. Restaurang Volt har en stjärna och är första stjärnkrogen i världen två KRAV-märkningar. Servicen är perfekt. Maten är nordisk/skandinavisk och ibland lite svår. Drycken är oftast naturviner. Kaffekakan måste vara bakad i himlen.

almfrukt, yoghurt och bovete #restaurangvolt

A post shared by Emelie Bry Berg (@restaurangvolt) on

Farang

Sydostasiatisk mat från Finland. Gå hit, beställ avsmakningsmenyn + en flaska Kung Fu Girl och ät upp allt. Det blir sällan godare än såhär. 

Whole deep fried Plaice, pickled ginger, soymirin dressing, scallion, coriander, roasted onion #farangstockholm

A post shared by farangstockholm (@farangstockholm) on

Bar Central Nytorget

Centraleuropeiskt deluxe. Sjukt goda viner från länder som Kroatien, Österrike, Slovenien, Tyskland och Ungern. Maten känns hemmalagad och nästan mysig. Hit brukar jag gå och käka lördagslunch. 

Mmmmm… Minilangos. Denna med höstsvamp, tryffelost, friterad dragon och syrad lök. Varmt välkomna!

A post shared by Bar Central (@barcentralontour) on

Linje Tio / Tjoget

Linje Tio är en restaurang som är en del av Tjoget. De andra delarna består av en vinbar och en barberare. Här har jag samlat stammispoäng och druckit mig full på många goda viner. Kontinentalt och härligt. Ibland lite för grabbig framtoning, det måste de jobba bort. Personalen är guld värd. 

Especiál!! Grilled scallop with fresh garlic. #Tjoget #LinjeTio #Scallops

A post shared by Tjoget (@tjoget) on

Välkommen till Stockholm – en stad där det är enkelt att bli mätt, full och glad. 

Kommentera

