Vecka 28

Jag har letat och letat efter gravidbloggar som går att läsa. Alltså bloggar om graviditeter utan förskönande superlativ och motljusbilder med perfekta gravidkroppar. Ja, det finns tydligen nåt så tokigt som perfekt idealisk gravidkropp.

Jag har bara hittat en blogg jag gillar under alla mina 27 avverkade gravidveckor: Gravidbloggen på 1177.se. Skribenten är inte längre aktiv men artiklarna är bra ändå.

Jag lackade ur och insåg att jag kanske kan bidra lite här ändå. Nu är det här inte en blogg som bara handlar om en graviditet, men jag kommer att dela det jag är med om. Min graviddans är varken på rosor eller hemsk. Den är väl lagomjobbig.

Kaftan från HM och amningsbh från Lindex.

Idag står det vecka 28 i appen, vilket innebär 27+0. Vilken månad det är är svårt att svara på, men typ 7e månaden. Det betyder att jag är i tredje trimestern. Bebis är 34-39 cm lång, väger strax över 1 kg och kan redan nu börja drömma. Jag blir tyngre, ska tydligen börja sova sämre etc. Jag sover gärna mitt på dagen igen. Igår somnade jag medan jag renskrev anteckningar i Drive efter ett möte jag varit på. Min sambo tyckte det var synd att ingen var där och spelade in.

Jag använder apparna Gravidkalender & BabyApp + Gravidappen av 1177.

Förra veckan tog jag blodprov inför en så kallad Rh profylax. Det behöver jag göra för att jag och bebis har olika blodtyper (det är jag som är ovanlig). Efter midsommar kommer jag få ta en anti-D-spruta i stjärtmuskeln pga detta. När jag läser på så känns det lite övermäktigt faktiskt. Läskigt.

Den senaste veckan har jag också fått höra att jag är en tjockis. Jag vill fortfarande vara fin även fast jag är gravid, det är aldrig kul att bli kallad för tjockis. Det ska bli väldigt skönt att få återgå till det gamla vanliga när folk inte direkt häver ur sig åsikter om min kropp det första det gör när de ser mig.

Jag gottar ner mig i fina grejer till bebis sålänge. Vad sägs om dessa fina köpta på Oii.se? Kommer inte kunna användas förrän om typ ett år, men vad gör det?

Tröja från molo och keps från Mini Rodini.

 

Kommentera

