Jag älskar att börja läsa böcker. Alltså att plocka en oläst bok från hyllan och sätta igång. Tyvärr är det ju väldigt sällan lika roligt att vara mitt i en bok så jag läser mer sällan klart böckerna jag börjar med.

Inför varje sommar beställer jag några extra 4-för-3-pockets för jag tänker att jag kommer läsa så jäkla mycket. Jag brukar jag också göra iof, jämfört med andra delar på året. Här är några böcker har läst och älskat + de nya jag köpt inför sommaren:

Boktips: 

438 dagar av Johan Persson och Martin Schibbye. En delad upplevelse som kan göra vem som helst ödmjuk. Och såklart bra skriven. 

Triologin om Victoria Bergmans svaghet av Erik Axl Sund. Sjuka berättelser som passar bra om du är typ uttråkad på en strand.

Reality is broken av Jane McGonigal. Inspirerande så man smäller av. 

Människohamn av John Ajvide Lindqvist. Läskigt och snyggt i skärgårdsmiljö. En favoritförfattare. 

Springfloden av Cilla & Rolf Börjlind. Syns på bilden i inlägget. Läser den just nu efter att ha sett serien på SVT och älskat slutet som visades. Boken är intressantare men serien modernare. En typisk lagom sommardeckare.

Bombmannens testamente av Lena Ebervall och Per E Samuelson. Bland det knäppaste jag läst om. Bombmannen var bästis med Christer Pettersson och i boken presenteras en teori om Palmemordet.

Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie. Kärlek, kvinnligt och manligt, rasism och förändring. En otroligt bra bok. 

Nya böcker på min läslista:

De förklädda flickorna i Kabul av Jenny Nordberg. Hört så mycket bra om denna bok. Handlar om vad skillnaden mellan pojkar och flickor – eller män och kvinnor – egentligen består i.

De försvunna Caroline Eriksson. En deckare av en för mig ny deckarförfattarinna. 

Jag blev Stockholmssyndromet av Kristin Enmark. Är så svag för dessa verklighetsberättelser om brott och straff. 

Almedalen har fallit av Erik Lewin. Köpte den bara för att jag inte kommer få åka på Almedalen i år. 

Himlen är vackrast med lagom mycket moln av Nils Holmqvist. Sägs att Nils skriver om heta värmeböljor och våldsamma känslostormar. Hur kan man inte vilja läsa det?!

Skuggans lag av Simon Häggström. Såg Simon i SVTs Gomorron Sverige där han berättade om boken. Gick och köpte den direkt efter det. 

Kommentera

